החלטתם לפתוח עסק ולצאת לדרך חדשה ומאתגרת? מזל טוב!
כעת הגיע הרגע לבניית התכנית העסקית,
אבל איך בכלל ניגשים למשימה כל כך מורכבת,
שאין לנו שמץ של מושג וניסיון לאיך בדיוק לעשות זאת?
אחת הדילמות המורכבות והמלחיצות ביותר שעומדת בפני
אנשים ויזמים רבים לקראת פתיחת עסק חדש, היא דילמת התכנית העסקית.
אם בעבר בעלי עסקים ויזמים היו צריכים לשלם הון עבור תכנית עסקית שבהמשך היתה מעלה אבק על המדף בספריה,
היום כתיבת תכנית עסקית ושיווקית פשוטה וקבלה הרבה יותר לביצוע, בעיקר בזכות כלי הבינה המלאכותית,
שמאפשר לכל אדם או לכל יזם חדש, לקבל את המידע האובייקטיבי והמעודכן ביותק בלחיצת כפתור בזמן אמת.
במאמר זה אנסה לפשט את האתגר המלחיץ עבורכם - כך בונים תכנית עסקית מוצלחת בקלות!

תכנית עסקית פשוטה
אם חיפשתם לאחרונה באינטרנט ייעוץ לכתיבת תכנית עסקית,
בטח מצאתם ערימות של קשקושים כמו 'תקצירי מנהלים', 'תזרים מזומנים', 'גיוס משקיעים', 'גיוס מימון' ועוד מגוון של קשקושים שמתאימים אך ורק לחברות גדולות מתקופת האבן.
התכניות האלו במקרה הטוב שכל נועדו לגייס הלוואות מהבנק או לגייס מימון מגוף כזה או אחר.
במקרה הרע היותר, לא תבינו ממנה דבר ובטח שגם לא תצליחו ליישם בפועל חצי דבר ממה שמופיע שם.
אגלה לכם סוד - התכנית העסקית ששילמתם עליה אלפי שקלים, בדרך כלל תצבור אבק במשך שנים בארון שבחדר העבודה וגם לא תפתחו אותה לעולם. כיום הכל נעשה בקלות ובפשטות באמצעות כלי בינה מלאכותית וכלים דיגיטליים.
גם את ההלוואה והמימון שאולי תצליחו לקבל מהבנק, לרוב תרסק אתם מהר יותר ממה שתצליחו לדמיין ויהיה עדיף לנסות לגייס מימון, רק לאחר שהעסק שלכם הצליח לעמוד בזכות עצמו ובעיקר בזכות עבודה קשה שתוכיחו ורווחים אמיתיים ויציבות שיצדיקו את קיומו. כך ורק אז גם תוכלו לגייס הלוואה בתנאים משתלמים הרבה יותר.
אז איך בעצם כדאי לכתוב #תכנית_עסקית ולמה בעצם זה כל כך פשוט ונגיש לכולם היום?

הדרך הנכונה לבניית תכנית עסקית ב-10 שלבים, היא תכנית מקוצרת שתכתבו במילים שלכם שגם באמת תצליחו להבין וליישם. קיימים כמה דברים הכרחיים שכדאי להתייחס אליהם בתכנית עסקית:
היעזרו בכלי בינה מלאכותית כמו Gemini, ChatGPT, או קלוד ותתחילו לשאול את השאלות הנכונות והמדויקות ביותר, כדי לקבל את התשובות האובייקטיביות ביותר עבור המיזם שלכם.
ההמלצה היא לשאול שאלות מדויקות, מפורטות וזכרו שהמפתח לשאילת השאלות הנכונות בכלי בינה מלאכותית היא אומנות בפני עצמה שדורשת ניסיון ותרגול.
תכנית עסקית היא איננה ערימת דפים מודפסת, אלא קובץ דרייב שמתעדכן ומשתנה כל הזמן בזמן אמת, בהתאם להתפתחות העסק וכניסת השינויים השונים בשוק ובשירותים והמוצרים החדשים של המותג החדש שלכם.
זכרו השנה הראשונה היא השנה הקשה והמאתגרת ביותר ולרוב, רק לאחר שנה מתקופת זריעת הזרעים של יסודות העסק בשנה הראשונה, תוכלו לקצור את הפירות ולכן חשוב לגלות אורח רוח, התמדה, השקעה במיתוג ובשיווק וסבלנות רבה.
מודיעין עסקי - סקרו את המתחרים המובילים שאתם מכירים ובצעו בדיקות עומק עליהם ועל דרך הפעולה שלהם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא על ידי ביצוע מחקר מילות מפתח בגוגל בכלי של Googe Ads.
קבלו השראה מ-5 המותגים המובילים בשוק ונסו לקחת את הדבר הטוב והמוצלח ביותר מכל אחד וגם כמובן.
חישבו מהו היתרון היחסי שלכם לעומת אחרים במה אתם מבדלים את עצמכם - נסו לראות במה אתם יכולים לבדל את עצמכם מהמתחרים, חישבו על כל היתרונות והחסרונות שלכם באמצעות תרשים Swot (ראו ערך בבינה מלאכותית).
הגדירו את העסק במשפט 1 פשוט - אם אתם לא תצליחו להסביר מה אתם עושים בפשטות, גם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם לא יבינו. חישבו על סלוגן קליט של 3 מילים.
מהי מטרת העסק? - חישבו היטב עם עצמכם מה הייתם רוצים להשיג? השתדלו לחשוב בגדול ותנסו להימנע ממגבלות של זמן או כסף. פרקו את המטרה הראשית הגדולה למטרה שנתית, מדידה, תחומה בזמן וריאלית לפי מודל SMART. פשוט דמיינו את עצמכם כאילו כבר השגתם את המטרה...
קהל היעד - למי זה מתאים? מיהו הלקוח הפוטנציאלי או האידיאלי שלכם? היו ספציפיים - חישבו היטב בן/בת כמה הלקוח שלכם? איפה הוא גר? מה הוא אוהב? מהי רמת ההכנסה שלו? היכן הוא מבלה? חשוב ביותר - תמיד זכרו שלעולם לא ניתן לשווק ל"כולם"!
לכל מוצר ושירות צריכה להיות מטרה, קהל יעד ודרך שיווק ופעולה, הכולל גם את תקציב ושיטת השיווק הנכונה.
תמחור, עלויות ותחזית הכנסות והוצאות צפויה - בכמה תתמחרו את המוצר ולמה? כמה מוצרים תמכרו ביום, בשבוע, בחודש, ברבעון בשנה כו' לאן אתם שואפים להגיע ותזכרו שאתם לא עובדים לפי שעה יותר. - תנסו להיות ריאליים וחשבו סיכונים והוצאות לא צפויות.
לעולם אל תהיו זולים ותחשבו איך למכור פחות ולהרוויח יותר. היעזרו בטבלת אקסל מסודרת שגם היא תתעדכן בזמן אמת בכל תחילת חודש ובכל סוף שבוע בקובץ דרייב.
זיכרו שההוזלה של המחירים שלכם לעומת המתחרים, בשלב הכניסה שלכם לשוק, היא לא בהכרח תמיד נכונה ולפעמים גם יוצרת בעיות פיננסיות ובעיות תזרים ומושכת אליכם לרוב לקוחות בעייתים.
שיטת השיווק והפרסום - באינטרנט משתלם יותר, אך זכרו שישנם עוד דרכים יצירתיות ונוספות לשווק את העסק.
בניית תכנית העבודה והפעולה - שלב הביצוע ופירוט דרכי יישום הדברים - דרכי הפעולה שאפשר להתחיל כבר עכשיו לפי הגדרה ברורה של המשימות.
כתבו תמצית לדברים בקובץ שיהיה נגיש לכם לעדכונים ולביצוע שינויים בדרייב וצאו לדרך!
בדקו את אופי ביצוע המשימות, מדדו ובדקו את התוצאות, בדקו את השגת או את אי השגת היעדים והמשימות בתום כל יום, שבוע, חודש, רבעון, חצי ושנה. חישבו על תובנות ודרכים לשיפור ותיקון עד שתצליחו להגיע ליעד הרצוי.
ליצירת קשר ולמידע נוסף
אמיר נריה ציון:
לקורס הדיגיטלי לפתיחת עסק בקלות :
פשוט לפתוח עסק
בהצלחה!
コメント